Garage Baby

Paul Ruigrok (Rotterdam, 1962) Het is nog maar kort geleden dat een fotograaf soms ‘s nachts zijn werk moest overdoen omdat er een krasje op de dia bleek te zitten. Dankzij de digitale retouche zijn dit soort onvolkomenheden nu eenvoudig te verwijderen. Inmiddels komt er al geen grote reclamecampagne meer tot stand zonder dat het beeldmateriaal een digitale nabewerking heeft ondergaan. Sterker nog; de computer heeft zelfs een nieuw soort fotografie mogelijk gemaakt. Ineens kunnen visionaire beelden met de geloofwaardigheid van fotografie worden gecreëerd; beelden van dingen die in werkelijkheid onmogelijk kunnen bestaan of niet zouden mogen bestaan, zoals een van top tot teen getatoeëerde peuter. Paul Ruigrok (geboren Ruigrok van der Werven) behoort tot de nieuwe generatie reclamefotografen die langs fotografische weg dergelijke ‘onmogelijke’ beelden maakt. Hij is betrokken bij reclamecampagnes met een hoog entertainmantgehalte en een luchtige zelfrelativering van de adverteerder. Enkele van zijn gefotografeerde reclame-uitingen hebben aan de basis gestaan van tv-commercials; zijn voor advertenties in dagbladen en tijdschriften gemaakte foto’s waren dermate succesvol dat ze aanleiding vormden voor een reclamefilmpje rond hetzelfde thema. (De omgekeerde volgorde is gebruikelijker; een stilstaand televisiebeeld dat wordt gebruikt in gedrukte advertenties.) Ruigrok is meer beeldregisseur dan fotograaf. Zelf beschouwt hij zich als een ‘fotografische artdirector’. Niet dat hij de ambitie heeft om artdirectors hun ideeën af te pakken; hij probeert het beeld duidelijk en helder te maken. Zijn foto’s blijven in de praktijk opvallend dicht bij het geschetste conceptvoorstel. In de jaren dat Ruigrok bij reclamefotograaf Hans Kroeskamp assisteerde, leerde hij wat perfectionisme betekent. Hij moest opdrachten ‘fileren’, in gedachten een beeld uit elkaar trekken om het daarna weer op te bouwen. En hij leerde bovendien om met eventualiteiten rekening te houden en op tegenslagen te anticiperen. Hierna, tijdens een verblijf van enkele jaren in Londen, kreeg hij van David Montgomery het advies om ook het toeval een kans te geven. Om als een lamp het begaf, dan maar improviserend zonder die lamp verder te fotograferen. Terug in Nederland werkte Ruigrok aanvankelijk als stillevenfotograaf. Maar hij wilde zich niet laten vangen, of door de markt hiertoe gedwongen worden. Zo is zijn houding gebleven Dreigen zijn opdrachten te eenduidig te worden, dan stelt hij zich terughoudend op. Hij kent momenten van spijt wanneer de hoeveelheid werk vervolgens afneemt. Maar uiteindelijk is het zijn behoud: Paul Ruigrok zal altijd proberen te voorkomen dat zijn fotografie voorspelbaar wordt. ©Pim Milo, 2002

View all works from Paul Ruigrok


Tattoo Baby Tattoo Baby

Astronaut Astronaut

Bambi Bambi

Snowwhite Snowwhite

Comrad 03 Comrad 03

View all works from Paul Ruigrok


SORRY SOLD!

Garage Baby

Artist: Paul Ruigrok Title: Garage Baby Size: Medium: Lambda print on diasec with plexi Edition: Est: €1.500,-  - € 2.000,-